Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam


Total Views: 638

Authors

  • Abu Bakar Hamed Universiti Utara Malaysia
  • Mohd Fauzwadi Mat Ali Universiti Utara Malaysia
  • Muhammad Hashim Universiti Sains Islam Malaysia
  • Hisham Sabri Universiti Sains Islam Malaysia

Keywords:

Kualiti perkhidmatan, Kepuasan pelanggan, Perbankan Islam

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan kualiti perkhidmatan dan kepuasan pelanggan dalam sistem perbankan Islam. Kajian ini memilih dua buah bank utama yang mengamalkan sistem perbankan Islam di Malaysia iaitu Bank Islam dan Bank Muamalat Sebanyak 200 borang soal selidik diedarkan, masing-masing 100 responden bagi setiap bank. Data yang dikutip telah dianalisis menggunakan program Statistical package for social science (SPSS). Analisis diskriptif menunjukkan skor min kepuasan pelanggan adalah tinggi begitu juga skor min bagi keseluruhan dimensi kualiti perkhidmatan. Ujian kolerasi mendapati terdapat hubungan yang signifikan di antara pembolehubah-pembolehubah yang terlibat. Analisis regrasi berganda menunjukkan pembolehubah-pembolehubah kualiti perkhidmatan menerangkan 61.4 peratus varian dalam kepuasan pelanggan. Secara amnya, pelanggan berpuas hati terhadap kualiti perkhidmatan yang disediakan oleh institusi perbankan Islam. Oleh itu, pihak perbankan Islam seharusnya memberikan perhatian yang khusus dan prihatin kepada pelanggan, menonjolkan kemudahan dari segi fizikal, peralatan dan penampilan kakitangan serta berkeinginan untuk membantu dan menaikkan imej institusi perbankan Islam.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2005-01-01

How to Cite

Hamed, A. B., Mat Ali, M. F., Hashim, M., & Sabri, H. (2005). Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam. The Journal of Muamalat and Islamic Finance Research, 2(1), 151-170. Retrieved from https://jmifr.usim.edu.my/index.php/jmifr/article/view/42

Issue

Section

Regular Issues